AMOI

Person- och integritetspolicy

Tack för att du använder AMOI!

AMOI ägs och drivs av Posten Norge AS, org. nr. 984 661 185. Vi arbetar kontinuerligt för att ge användaren av AMOI bästa möjliga upplevelse, så att var och en får största möjliga nytta av AMOI. För att möjliggöra detta, använder vi personuppgifter.

Denna person- och integritetspolicy är utarbetad för att ge dig insikt kring vilka vi är, vilka personuppgifter vi samlar in, varför dessa samlas in, vad de används till, vilka rättsliga grunder som föreligger och vilka rättigheter du har som är registrerad hos oss, samt information om hur du kontaktar oss.

Kontaktinformation till AMOI

Personuppgiftsansvarig

Behandlingsansvarlig er Posten Norge AS, org nr 984 661 185.

Adresse: Postboks 1500 Sentrum, 0001 Oslo.

E-post: kundeservice@posten.no

Telefon: 22 03 00 00

Kundeservice

Om du har frågor om din användarprofil eller vår hantering av dina personuppgifter, kontakta oss på e-post kundeservice@posten.no eller support@amoi.se

Du har rätt att klaga till Datainspektionen, men vi rekommenderar dig att ta kontakt med oss först så att vi kan se hur vi kan bistå. Kontakt till Datainspektionen hittar du här.

Ramarna för behandling av personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter inom ramarna för gällande lagstiftning och denna personuppgiftspolicy. Personuppgifter hämtas in när det är nödvändigt för att AMOI ska kunna genomföra de uppgifter och tjänster som vi är pålagda att genomföra i enlighet med lagen och/eller avtal, eller när du på ett eller annat sätt delar dina personuppgifter med oss.

Personuppgifter är uppgifter som direkt eller indirekt kan knytas till en specifik person. Exempel på typiska personuppgifter som vi behandlar är namn, adress, födelsedatum, telefonnummer och e-post. När vi pratar om personuppgifter menar vi uppgifter som kan identifiera dig direkt eller i kombination med annan information. Exempel på detta är: Namn, telefonnummer, kundnummer, beställningsnummer eller din e-post. Information som vi inte kan använda till att identifiera dig, i sig själv eller i kombination med annan data, anser vi inte som en personuppgift. Sådana uppgifter betäcknas som anonym data.

När vi använder uttrycket "behandling" av personuppgifter betyder det att vi hanterar personuppgifter. Exempelvis genom insamling, registrering, sammanställning, lagring och delning eller en kombination av dessa aktiviteter.

All behandling av personuppgifter kräver att det finns en laglig grund för behandlingen. Med en laglig grund menas exempelvis ett avtal som gör att vi måste behandla data för att hålla vår del av avtalet. Vi kan även genomföra behandling om vi har ett berättigat intresse, vid sådana fall ber vi alltid om ditt samtycke innan personuppgifter behandlas.

Ändamål och rättslig grund för vår behandling av personuppgifter

Syfte: skapande av användare och hantering av kundrelation

När du skapar en användare hos AMOI, kommer du bli ombedd att uppge kontaktuppgifter som namn, adress, e-post och telefonnummer. Du kan också välja att lägga till information som adress (exempelvis hem, kontor etc), annan leveransinformation och alternativa leveransadresser.

I tillägg behandlar vi följande upplysningar för att upprätthålla din användarprofil: information om dina samtycken till att motta marknadsföring, reservationer och shoppinghistorik.

Behandlingsgrundlag

Det är valfritt att upprätta en användarprofil på amoi.se (samtycke), och det är möjligt att genomföra ett köp utan att upprätta en användarprofil. Vi kommer dock att kunna hjälpa dig snabbare om du har upprättat en användarprofil. Du kan när som helst radera användarprofilen genom att ta kontakt med oss.

Det är också i AMOIs intresse att hantera användarnas behov för att kunna erbjuda den bästa möjliga användarupplevelsen (berättigat intresse).

I samband med ett köp, eller när du tar kontakt med oss, måste AMOI behandla dessa upplysningar för att uppfylla våra förpliktelser gentemot dig och i enlighet med användarvillkoren. Syftet är att identifiera dig, undgå dubbelregistreringar, ha uppdaterade upplysningar och ge dig relevanta information om dina köp.

Syfte: Genomföra handel och leverans

När du lägger en beställning, kommer du bli ombedd att uppge kontaktinformation som namn, adress, e-post och telefonnummer. Du kan också välja att uppge tilläggsinformation som är relevant för leveransen (exempelvis information om våning att leverera på eller en trasig dörrklocka).

Du kommer också bli ombedd att uppge betalningsinformation.

De respektive butikerna som du beställt varor från kommer motta information om varorna du beställt, dina kontaktuppgifter (e-post och telefonnummer), önskad leveranstidpunkt och leveransadress samt bekräftelse på att betalning har skett (ordernummer som kan knytas till utförd betalning).

Denna information, med undantag av betalningsinformationen, kommer delas med transportbolaget Bring Courier & Express AB, ett bolag i Posten Norge-koncernen, som utför hämtning och leverans av dina varor.

Behandlingsgrundlag

Detta är upplysningar som är nödvändiga för att vi ska kunna leverera varorna och uppfylla vår del av avtalet med dig samt våra förpliktelser i användarvillkoren (Uppfylla villkoren i avtalet)

Syfte: Kommunikation och kundservice – hjälp till användare och besökare

Om du kontaktar oss via vår kundservice (support@amoi.se eller kontakt@amoi.se) blir korrespondensen lagrad. Exempelvis anledningen till att du kontaktar oss samt vår dialog och feedback.

Vilka personuppgifter som blir lagrade när du tar kontakt med oss, beror på informationen vi mottar. I tillägg till kontaktinformation som namn, e-postadress och/eller telefonnummer kommer vi lagra information knutet till utförda köp, betalningsinformation, samtycken och andra upplysningar som du väljer att inkludera i kontakten med AMOI.

Vi kan också komma att behöva kontakta dig om vi behöver dela information kopplat till exempelvis ett tidigare köp, viktiga uppdatering eller annat som vi anser viktigt att informera om. I dessa fall tar vi kontakt med dig per e-post eller telefon.

Om du har skapat en användarprofil, planerar vi också på sikt att lagra korrespondensen i profilen så att vi snabbare kan hjälpa dig med din fråga.

Behandlingsgrundlag

Informationen kan vara nödvändig för att uppfylla våra förpliktelser gentemot dig, exempelvis i samband med en beställning (uppfyllelse av avtal).

När du kontaktar oss och väljer att dela information med oss, ses detta också som ett samtycke (behandlingsgrundlag) från dig att vi får behandla dina uppgifter. Exempelvis om du önskar att avklara något innan du använder våra tjänster.

Det är också i AMOIs intresse att möte och hantera besökande eller användares behov för att kunna erbjuda bästa möjliga användarupplevelse. (berättigat intresse).

Syfte: Marknadsföring

Generell marknadsföring

Om du samtycker (grund för vår behandling) till att motta generell marknadsföring, kommer vi skicka vårt nyhetsbrev samt information om våra tjänster och de produkter som erbjuds på amoi.se

AMOI har också en intresseavvägning (grund för vår behandling) i att informera om produkter och tjänster – inom marknadsföringslagens ramar. Dvs om det föreligger en existerande kundrelation och användaren inte har invänt mot att få marknadsföring.

Anpassad marknadsföring

Om du samtycker (grund för vår behandling) till att motta anpassade erbjudanden från AMOI innebär det att vi kan analysera dina behov, preferenser och personuppgifter för att värdera vilka erbjudanden vi tror är mest relevanta för dig. Analysen är baserad på information vi har om dig och upplysningar om vad du har köpt tidigare, vad kunder med liknande köpmönster har handlat, din respons på tidigare kampanjer (vad du har klickat på i exempelvis e-post och sms) och hur du använder AMOI och anslutna leverantörer, till exempel rubriker eller produkter du har klickat på (baserat på information vi hämtar från våra egna informationskanaler på amoi.se)

Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke. Detta kan göras genom att följa länken som ligger med i den e-post du mottar från oss eller på Mina sidor när du har en användarprofil. Att du tar tillbaka ditt samtycke kommer inte påverka den lagliga rätten av behandlingen av personuppgifter som skedde före du tog tillbaka ditt samtycke.

Syfte: Anonymisering av shoppinghistorik – för användning till analyser

På sikt önskar AMOI att anonymisera köphistoriken för att därefter analysera den med sikte på att optimera sortimentet på AMOI-plattformen, till trendanalyser för produkter och beteende hos användarna och för att bättre förstå behovet av nya produkter och tjänster på amoi.se

Detta tar vara på AMOIs berättigade intresse (behandlingsgrund) i att kartlägga trender och förbättra konceptet, dess tjänster och produkter.

Syfte: Kundnöjdhet – och användarundersökningar

På sikt önskar AMOI att be om din återkoppling på en eller flera köpupplevelser eller att genomföra användarundersökningar med sikte på att kartlägga upplevelsen av vår websida samt produkter och tjänster. Det är valfritt att besvara dessa undersökningar.

Detta tar vara på AMOIs berättigade intresse (behandlingsgrund) i att vidareutveckla och förbättra websidan, dess tjänster och produkter.

Användning av cookies

Vi använder cookies när du besöker AMOI. Dessa används endast för att säkerhetsställa nödvändig funktionalitet.

Vem delar AMOI dina upplysningar med?

För att genomföra våra avtal med dig måste vi leverera beställnings- och leveransinformation till Bring Courier & Express AB, ett bolag inom Posten Norge-koncernen, som ska utföra hämtning och leverans av de varor du beställt.

Vi måste också leverera information om vilka varor du beställt samt leveransinformation till de respektive butikerna knutna till AMOI-plattformen, så att dessa kan registrera och göra färdigt varorna inför leverans.

Dessa aktörer agerar behandlingsansvariga och har ett självständigt ansvar för att se till att relevanta integritetsskyldigheter efterföljs.

I övrigt så kommer AMOI inte ge ut personuppgifter. Med mindre att vi är pålagt av lagen att göra det.

Var behandlas dina uppgifter?

Dina personupplysningar är huvudsakligen behandlade inom Europeiska Unionen (EU) och det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES)

Några av våra leverantörer är emellertid baserade utanför EU- och EES-området. När så är fallet har AMOI säkrat att få på plats nödvändiga säkerhetsmekanismer, så att det blir etablerat avtal där leverantören förpliktar sig till att upprätthålla en säkerhetsnivå i samma nivå som kraven inom den Europeiska dataskyddsförordningen.

Lagringstid

Vi lagrar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för ändamålet som uppgifterna blev insamlade för. Lagringstiden kommer därför att variera beroende på vilket ändamål som avses.

Vi lagrar dina kontaktuppgifter och köpinformation samt eventuell annan kommunikation med dig upp till 3,5 år efter att du registrerat dig eller senast genomfört ett köp.

Personuppgiftsupplysningar som vi behandlar på grund av ditt samtycke (användarprofil, marknadsföring, frivilliga cookies) tas bort om du tar tillbaka ditt samtycke.

Om din användarprofil varit inaktiv i 3 år, eller om du ber om att få din profil borttagen tas alla uppgifter bort om dig.

Ytterligare lagring av alla ovanstående uppgifterna kräver en laglig grund. Exempelvis är vi tvungna att lagra en del information i enlighet med bokföringslagen. När lagringstiden löper ut, kommer upplysningar tas bort eller bli anonymiserade.

Det finns också tillfällen där ytterligare lagring krävs för att kunna behandla eventuella klagomål eller rättskrav.

Dina rättigheter

Du har rätt att kräva inblick i, korrigering av oriktiga personuppgifter eller att personuppgifter om dig tas bort. Du kan också själv uppdatera dina personuppgifter på din användarprofil.

Du har vidare rätt till att kräva begränsning i behandlingen av dina personuppgifter och kan genom, givna villkor, kräva att dina personuppgifter flyttas till dig själv eller annan behandlingsansvarig (dataportabilitet).

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke till att motta marknadsföring, antingen genom din användarprofil eller genom att följa länken som ligger med i marknadsföringen du mottar från oss.

Om du önskar att använda dig av dina rättigheter, kontaktar du oss på support@amoi.se.

Om du har invändningar till vår hantering av dina personuppgifter, kontaktar du oss på kontakt@amoi.se, alternativt tar du kontakt med vårt personombud personvernombud@posten.no. Du kan också vända dig till Datainspektionen.

Ändringar

Vi kan göra mindre ändringar i denna sekretesspolicy. Du hittar alltid senaste versionen på amoi.se

Vid stora ändringar kommuniceras detta separat.